Motivoidu

motivoidu

Onko motivaatiosi usein loppu? Eikö oikein huvita? Ei hätää, sillä Tsemppari on koonnut parhaimmat motivaatiovinkit käyttöösi! Poimi seuraavien vinkkien joukosta juuri sinulle sopivimmat ja tuo uutta potkua liikkumiseesi!

Onko motivaatiosi usein loppu? Eikö oikein huvita? Ei hätää, sillä Tsemppari on koonnut parhaimmat motivaatiovinkit käyttöösi! Poimi seuraavien vinkkien joukosta juuri sinulle sopivimmat ja tuo uutta potkua liikkumiseesi!

Motivoidu näin:

Tee itsellesi tarkasti selväksi, miksi haluat kuntoilla ja mihin päämäärään pyrit. Pidä tämä päämäärä mielessäsi vaikeina hetkinä. Epämääräisyys tappaa motivaation.

Usko kykyysi onnistua. Usko ja toivo ovat parasta polttoainetta mielellesi. Kun uskot että onnistut, jaksat yrittää. Kun usko lopahtaa, lopahtaa myös yritys.

Tekosyyt. Unohda ne. Tiedät kyllä itsekin, milloin syy liikunnasta luistamiseen on vain keksitty. Kunnioita itseäsi ja ole rehellinen.

Kokoa ympärillesi ihmisiä, jotka haluavat samaa kuin sinä. Heidän henkensä, puheensa ja tekonsa muistuttavat sinua tavoitteestasi ja työntävät oikeaan suuntaan.

Sovi itsesi kanssa palkinnosta. Alitajunta oppii ajan kanssa motivoitumaan tehtävistä, jotka johtavat sen haluamaan palkintoon. Älä kuitenkaan palkitse itseäsi mässäilemällä tai varasta palkintoa ennen kuin olet sen ansainnut!

Tee jotain, mitä tahansa! Pienikin teko on parempi kuin ei mitään! Tee ensin jotain pientä ja luo positiivinen virtaus. Pari jumppaliikettä tehtyäsi on paljon todennäköisempää, että teet myös loput liikkeet. Alku on aina vaikein, muista se. Toimettomuus on ainoaa epäonnistumista.

Seuraa heitä, jotka ovat onnistuneet siinä, mitä itse yrität. Heillä ei ollut yhtään sen helpompaa. Lue heidän kirjojaan ja ajatuksiaan tai kysele ja opi heiltä. Aina löytyy joku, joka on sinua parempi. Paras tapa oppia on suoraan heiltä. Muista myös, että sankarisikin ovat vain ihmisiä ja että sinäkin pystyt saavuttamaan sen, mitä hekin.

Älä anna pienten epäonnistumisten ja lipsahdusten lannistaa. Epäonnistumiset opettavat mitä ei kannata tehdä ja siten tuovat sinut lähemmäksi määränpäätä. Pienet lipsahdukset eivät tarkoita, että olet kykenemätön onnistumaan. Ne on nähtävä todellisessa valossa, pieninä lipsahduksina joilla ei ole pienintäkään merkitystä kokonaiskuvan kannalta. Ja kokonaiskuva on se, että onnistut!

Tiedosta että kuntoilussakin tulee vaiheita, jolloin tuloksia ei kovasta työstä huolimatta huomaa. Nyt ei todellakaan ole aika lannistua, vaan ymmärtää, että nämä vaiheet kuuluvat asiaan!

Huomaa mitä sinulla jo on ja mitä olet jo saavuttanut! Aivot kaipaavat jatkuvaa muistutusta siitä, että olet jo edennyt kohti lopullista tavoitetta.

Vertaa itseäsi ja edistystäsi itseesi, älä heihin, jotka ovat valovuosien päästä sinusta. Toisaalta pidä mielessä, että kovalla työllä tulet olemaan yksi heistä. Sinusta tulee se, jota muut katsovat kadehtien tai inspiroituen.

Ota vastuu itsestäsi ja valinnoistasi. Mikäli uskot, että onnistumisesi on kiinni tuurista, kohtalosta tai ylemmästä voimasta, keksit loputtomasti tekosyitä sille, miksi epäonnistuit. Ottamalla täydellisen vastuun itsestäsi, tiedostat, kenestä onnistumisesi on kiinni.

Miten pitkällä olet puolen vuoden kuluttua, mikäli aloitat nyt? Entä vuoden? Entä viiden? Entä kymmenen? Entä missä olet, mikäli et aloita? Kiinalainen sananlasku sanoo, että paras aika istuttaa puu oli 20 vuotta sitten. Toiseksi paras aika on nyt. Mene ja istuta puu!

Tenttaa itseltäsi seuraavaa äläkä päästä itseäsi helpolla: Mitä hyötyä on siitä, että lähden nyt treenaamaan? Mitä hyötyä on siitä, jos en lähde? Mitä tapahtuu jos toimin aina näin?

Käyttäydy kuin olisit täynnä motivaatiota ja energiaa. Ihmiskeho muokkaa olotilaansa käytöksemme mukaan. Mikäli makaat sohvalla, tulee sinulle laiska olo. Mikäli taas pakotat itsesi liikkumaan, keho hyppää nopeasti kyytiin ja kääntää mielentilasi tehokkaaksi ja motivoituneeksi.

Pidä pieni tauko. Mikäli olet liikkunut pidemmän aikaan kovaa ja tosissasi ja homma alkaa maistua puulta, pidä muutaman päivän hengähdystauko. Se ei vahingoita edistymistäsi, mutta mahdollistaa uuden innon ja halun syntymisen.

Ravitse kehoasi oikein! Kolme kuppia kahvia tai energiajuomaa saa sinut kyllä huippuoloon, mutta putoat kyseiseltä huipulta kuin leppäkeihäs, kun keinotekoinen energia poistuu elimistöstäsi. Syömällä ja juomalla oikein taas tuotat jatkuvaa, käyttökelpoista ja hyvälaatuista energiaa, jolla jaksat pitkään.

Hanki vastuukaveri! Liikunnasta sluibaaminen on helppoa, kun et ole vastuussa kenellekään. Kun homma on sovittu, sen tekee kunnialla paljon todennäköisemmin.

Tuo raha mukaan kuvioon. Anna kaverillesi viisisatanen ja kerro, että hän saa pitää sen, mikäli lahnailet liikunnan suhteen. Mikäli taas teet mitä on sovittu, raha palaa käsiisi. Löytyykö munaa sitoutua tähän? ;)

Hanki valmentaja. Valmentaja tsemppaa ja motivoi silloin, kun itse jo luovuttaisit. Jokaisella huippu-urheilijalla on valmentaja, eikä suinkaan turhaan.

Poistu mukavuusalueeltasi ja ota siitä kunnon motivaatiobuustaus! Mikään ei ole yhtä motivoivaa, kuin huomata kykeneväsi tekemään jotain, mitä et pitänyt mahdollisena.

Tee julkinen ilmoitus. Kun kerrot julkisesti mitä aiot tehdä, on perääntyminen paljon vaikeampaa.

Tee kuntoilusta kivaa ja miellyttävää. Aseta itsellesi haasteita tai muokkaa tapaasi kuntoilla sinulle sopivaksi. Liiku, koska se on kivaa. Jalkapalloa pihalla potkiva lapsi tekee sitä siksi, että se on aidosti kivaa, ei siksi, että hän kokee tarpeen tehdä sitä, koska muut ihmiset, yhteiskunta ja media painostavat häntä urheilemaan ja pysymään kunnossa. Kun liikunta on kivaa, on se myös motivoivaa.

Tiedosta, että itsekuri ehtyy nopeasti. Mikäli tapanasi on pakottaa itsesi liikkumaan, et pysty siihen jatkuvasti. Akkuja on joko ladattava vähäväliä tai löydettävä sinua aidosti innostava syy liikkumiseen.

Hoida vaikein ja uhkaavin liike ensimmäisenä alta pois, niin kaikki muu tuntuu sen jälkeen lastenleikiltä. On sääli jättää kuntoilu väliin siksi, ettei tykkää sen jokaisesta osa-alueesta.

Visualisoi lopputulos päässäsi. Millainen olet kun olet tavoitteessa? Miltä sinusta tuntuu? Miten muut näkevät sinut? Miten käyttäydyt? Pystytkö silloin johonkin, mihin et pysty nyt?

Puhu tavoitteestasi! Puhuminen on halpa ja äärimmäisen tehokas tapa motivoitua tekemään oikeastaan mitä vain.

Älä odota täydellistä mielentilaa ja oloa lähteäksesi liikkumaan. Sitä ei välttämättä tule. Mene, vaikka ei hirveästi huvittaisikaan. Sopiva mielentila tulee usein vasta paikan päällä tekemisen myötä.

Keskity positiiviseen ajatteluun. Ajattele että “minusta tulee hyväkuntoinen” kuin perinteisesti “minä en halua olla rapakunnossa”. Positiivisuus energisoi kehoa ja mieltä, kielteisyys taas lannistaa sitä.

Aseta sekä pieniä välitavoitteita sekä suuria lopullisia tavoitteita. Ajatus lopullisen suuren tavoitteen saavuttamisesta tuntuu upealta mutta myös mahdollisesti vaikealta. Siksi on tärkeä asettaa myös pieniä tavoitteita, jotka ovat saavutettavissa helpommin ja joiden saavuttaminen ylläpitää motivaatiota.

Kuuntele motivoivaa musiikkia ja katsele motivaatiovideoita. Niin naurettavalta kuin joku videoiden katselu kuulostaakin, se toimii upeasti. Ja muista rakentaa se munakkain, voimauttavin ja motivoivin musiikkiplaylisti sinne lenkille messiin!

Tee ympäristöstäsi motivoiva. Käytä muistilappuja, iskeviä lausahduksia, kuvia, tauluja, ihmisiä. Mitä motivoivammassa ympäristössä oleskelet, sitä motivoituneempi perustilasikin todennäköisesti on ja sitä helpompaa liikkumaan lähteminen on.

Älä käytä tavoitteita asettaessasi heikkoja sanoja. Älä sano “minä yritän tehdä näin…” ja “kattoo ny…” vaan “Minä teen näin ja piste.”

Seuraa edistymistäsi. Edistymisen näkeminen motivoi jopa alitajuisella tasolla ja helpottaa toimeen tarttumista tulevilla kerroilla.

Ymmärrä että ihmisen mielentilat heittelevät satojen erilaisten psykofysiologisten tekijöiden vuoksi. Joskus on täysin okei olla epämotivoitunut. Tasapainoa tarvitaan. Kunhan laiskottelusta ei tule tapaa, on muutama laiska päivä täysin sallittuja kovemmallekin kuntoilijalle! Älä kuitenkaan käytä tätä tekosyynä liian usein!

Älä vaadi itseltäsi liikoja! Se johtaa liian herkästi epäonnistumiseen ja siten mielenkiinnon lopahtamiseen. Älä ota “kaikki tai ei mitään”-asennetta, jossa kelpuutat vain täydellisen suorituksen ja pidät itseäsi epäonnistujana, jos et siihen yllä. Jopa keskinkertaisesti tehty suoritus on parempi kuin ei mitään!

Opi ajattelemaan kuin koripallolegenda Michael Jordan:

“Urani aikana olen heittänyt ohi yli 9000 kertaa. Olen hävinnyt lähes 300 peliä. 26 kertaa olen epäonnistunut pelin ratkaisevassa heitossa. Olen epäonnistunut elämässäni yhä uudestaan ja uudestaan. Ja tästä syystä olen onnistuja.”

Ja niin olet sinäkin. Niin kauan kuin jaksat vain yrittää, epäonnistumisista huolimatta, niin kauan olet matkalla kohti lopullista onnistumista.

Ja nyt liikkumaan!

Miksi palkata personal trainer?

  • Aloitus +

    Tsempparin kans treenaaminen on turvallisempaa.Liikkuminen väärin voi muistuttaa sinua vasta sitten kun harmia jo tullut.Tarkistuta liikkeet alan ammattilaisella ja varmista, että treenaat itseäsi terveeksi.Oikeat tekniikat on terveen ja kannattavan liikunnan avain!Kun treenaat turvallisesti pääset motivoivaan kehitys vaiheeseen.
  • Kehittävämpää +

    PT:n kanssa treenaaminen on kehittävämpää. Moni kuntoilijoista ei ole kehittynyt moniin vuosiin. Toki sellainenkin kuntoilu on parempaa kun ei kuntoilua ollenkaan. Olettaen, että edes kohta 1 on kunnossa. Kehittyäkseen on siis tiedettävä miten treenata oikein. Yksi osa oikein treenaamista on se, että se on jatkuvaa ja säännöllistä. Siitä pitää huolen kohta 3
  • Mukavampaa +

    Tsempparin kans treenaaminen on mukavampaa. Jotta se on kehittävää jatkuvaa ja säännöllistä sen on oltava KIVAA. Tsempparin tehtävä on saada liikunta myös tuntumaan kivalta. Liikuntaa voi tehdä loputtomin eri keinoin. Tsempparin tehtävä on löytää sinua miellyttävä tapa liikkua!
  • Lue koko artikkeli +

    LUE
  • 1